פרויקטים ומחקר |
פיילוט שימוש בשמיכות משקל כאמצעי טיפול וויסות בתחום בריאות הנפש המחקרים בתחום הפרעת ויסות חושי בבריאות הנפש התמקדו בהשפעת הטיפול על הסימפטומים הרגשיים וההתנהגותיים (כגון הפחתת חרדה, פגיעה עצמית, אי שקט, תוקפנות ואלימות). השימוש בשמיכת המשקל נמצא יעיל במצבים קליניים שונים כמו: הפרעות בעיבוד חושי (SPD) , לחץ וחרדה, כאב כרוני, איש שקט פסיכו-מוטורי, מחלה נפשית ממושכת, הפרעות שינה, הפרעת דחק פוסט טראומטית ( PTSD ), אלצהיימר/דמנציה, הפרעות קשב וריכוז, גמילה מחומרים ועוד. פרוטוקול השימוש בשמיכות המשקל ככלי טיפולי פותח ע"י צוות הריפוי בעיסוק על בסיס The weighted Blanket guide (Parker., E & Koscinski., C. 2016) והותאם לצורכי המחלקות והמטופלים. הצוותים עברו הדרכה לשימוש בשמיכת המשקל ע"י מרפאה בעיסוק ומבצעים ניטור ותיעוד של מאפייני השימוש (תדירות, משך, אופן השימוש) ושל מדדי היעילות שהוגדרו (הפחתה בהתפרצויות, הרגעה, הפחתה בפגיעה עצמית, השתתפות מווסתת יותר בפעילויות וכו). הפיילוט מתקיים במחלקת השהייה ומחלקה אקוטית ממושכת (15א).
הנגשת סביבה פיזית ואנושית במערך הממושך תהליך התאמת סביבה לאנשים עם מוגבלות הינו תהליך מורכב אשר חייב להיעשות באופן מקצועי ומקיף, תוך התייחסות מעמיקה לפרמטרים של האדם ,לעיסוקים המרכזיים שלו ולמאפייני הסביבה בה הוא נמצא. התהליך נותן מענה חיוני לשאלות תפקודיות, עיצוביות ואסתטיות ומהווה פלטפורמה מיטבית להתנסות בתפקודי הבית השונים (ולהרחבתם), לקידום עצמאותם של דיירי המחלקה הממושכת (מחלקת הבית), להעצמתם ולשיפור איכות חייהם במחלקה. מטרות התהליך מתמקדות בעיצוב מרחב (ביתי וטיפולי) מקדם עצמאות המהווה פלטפורמה להתנסות מוגנת בעיסוקים מגוונים, תעסוקה עצמית מתוך בחירה אישית, הרחבת האוטונומיה, לקיחת תפקידים, קידום החלמה, נוחות ואיכות חיים הן עבור המטופלים והן עבור הצוות העובד במקום.
במסגרת הפרויקט נקבעו 3 שלבים: אפיון המטופלים וצורכיהם (מאפיינים קוגניטיביים, מאפיינים תפקודיים, סדרי עדיפויות, תחומי עניין וכו'). הדרכת הצוות במגוון נושאים רלוונטיים (תוכנית הדרכה שכללה מספר ימי לימוד מרוכזים בשילוב סיורים) ועיצוב והנגשת הסביבה הפיזית בהתאם לממצאי השלבים הקודמים. במסגרת התוכנית הושלמו שני השלבים הראשונים והשלב השלישי נמצא בשלבי אישור סופיים לקראת ביצוע. במסגרת פעילות מרפאת הקשב מתקיים מחקר הבוחן את יעילותו של טיפול קוגניטיבי-תפקודי (COG-FUN) קבוצתי מרחוק, עבור מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז. הפרעת קשב וריכוז בקרב מבוגרים הינה הפרעה שכיחה אשר גורמת לליקויים משמעותיים בתפקוד ולאיכות חיים ירודה. הטיפול הניתן במסגרת המחקר מתמקד בהקניית כלים לניהול עצמי מיטבי בקרב מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ובכך עשוי לתרום לתפקוד ואיכות החיים של אוכלוסייה זו. במחקר הפיילוט המוצע השתתפו מבוגרים עם הפרעת קשב אשר מתקשים בניהול משימות יומיומיות. המחקר כולל 16-20 מפגשים קבוצתיים בהתאם להתקדמות והתכנים בקבוצה (90 דקות כל מפגש) אחת לשבוע. הקבוצה מועברת על ידי שתי מנחות אשר עברו הכשרה לטיפול קוגניטיבי-תפקודי (COG-FUN) קבוצתי למבוגרים. בתום המחקר תיבדק היענות ושביעות רצון לפרוטוקול הקבוצתי (באמצעות שאלון וראיון חצי מובנה) ומידת השינוי בתפקודי ניהול במשימות יומיום ובתפיסת איכות חיים כפי שיוערכו באמצעות שאלון להערכת תפקודי ניהול (BRIEF), שאלון להערכת תפיסת איכות חיים (AAQOL), שאלון הערכת סימפטומים (ASRS) ו ראיון מודעות (SRSI). המחקר מבוצע בשיתוף המעבדה לתפקודים נוירו-קוגניטיביים, בבית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית בהובלתה של פרופ' עדינה מאיר. במסגרת פעילות מרפאת הקשב מתקיים מחקר הבוחן את יעילותו של טיפול קוגניטיבי-תפקודי (COG-FUN) קבוצתי מרחוק, עבור מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז. הפרעת קשב וריכוז בקרב מבוגרים הינה הפרעה שכיחה אשר גורמת לליקויים משמעותיים בתפקוד ולאיכות חיים ירודה. הטיפול הניתן במסגרת המחקר מתמקד בהקניית כלים לניהול עצמי מיטבי בקרב מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ובכך עשוי לתרום לתפקוד ואיכות החיים של אוכלוסייה זו. במחקר הפיילוט המוצע השתתפו מבוגרים עם הפרעת קשב אשר מתקשים בניהול משימות יומיומיות. המחקר כולל 16-20 מפגשים קבוצתיים בהתאם להתקדמות והתכנים בקבוצה (90 דקות כל מפגש) אחת לשבוע. הקבוצה מועברת על ידי שתי מנחות אשר עברו הכשרה לטיפול קוגניטיבי-תפקודי (COG-FUN) קבוצתי למבוגרים. בתום המחקר תיבדק היענות ושביעות רצון לפרוטוקול הקבוצתי (באמצעות שאלון וראיון חצי מובנה) ומידת השינוי בתפקודי ניהול במשימות יומיום ובתפיסת איכות חיים כפי שיוערכו באמצעות שאלון להערכת תפקודי ניהול (BRIEF), שאלון להערכת תפיסת איכות חיים (AAQOL), שאלון הערכת סימפטומים (ASRS) ו ראיון מודעות (SRSI). המחקר מבוצע בשיתוף המעבדה לתפקודים נוירו-קוגניטיביים, בבית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית בהובלתה של פרופ' עדינה מאיר. |